Jak prawidłowo komunikować się w pracy?

Prawidłowa komunikacja w każdej firmie, jest podstawą prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa, oraz kluczem do sukcesu. Właściwe przekazywanie informacji pomiędzy przełożonym a podwładnym jest tak samo istotne jak rozmowy między pracownikami.

Szkolenia z komunikacji interpersonalnej pokażą nam w jaki sposób prowadzić konwersację, oraz przekazywać informacje efektywnie unikając niepotrzebnych niejasności. Głównym celem coachingu z zakresu komunikacji międzyludzkiej jest:

1. Poszerzenie wiedzy na temat prawidłowego prowadzenia dialogów

  • nawiązywania kontaktu
  • rozwiązywania konfliktów
  • wywierania właściwego wpływu na innych
  • nauki prawidłowej asertywności
  • radzenia sobie z krytyką, oraz podważaniem kompetencji

2. Zrozumienia potrzeb współrozmówcy (pracownik, współpracownik, partner biznesowy)

  • jak parafrazować usłyszaną wiadomość
  • jakie zadawać pytania, aby się upewnić w przekazie
  • feedback

3. Rozróżnienia komunikacji werbalnej (mówienie, pisanie) oraz niewerbalnej- co oznaczają?, na co zwracać uwagę?

  • gestykulacja
  • mimika
  • ton głosu
  • kontakt wzrokowy

4. Wytłumaczenie dlaczego powinniśmy unikać pewnego zachowania, natomiast inne akcentować podczas rozmów (dla przykładu)

  • nie oceniać
  • nie wywyższać się
  • mówić wyraźnie
  • utrzymywać kontakt wzrokowy
  • okazywać empatię…

5. Pomocy w prawidłowym określeniu typu osobowości naszej i współrozmówcy (jak rozmawiać gdy każdy jest inny)

  • sangwinik
  • choleryk
  • flegmatyk
  • melancholik

Oczywiście temat rodzajów charakterów jest dużo bardziej złożony, dlatego na szkoleniach jest szeroko omawiany, gdyż w zasadzie wiedza jak myślimy my, oraz pozostałe osoby jest kluczowa w całym procesie nauki.

Korzyści jakie otrzymamy po ukończeniu edukacji w tym temacie to między innymi:

  • usprawnienie współpracy oraz poprawa atmosfery w firmie
  • nauka na temat osobowości (każdy pracownik ma inny charakter) i dopasowanie odpowiedniej techniki rozmowy
  • oszczędność czasu ( prawidłowy przekaz wiadomości wyklucza długotrwałe tłumaczenie)
  • umiejętność perswazji, po to by osiągać zamierzone cele

W tym artykule zostało wymienionych tylko kilka ważnych punktów jakie są analizowane na szkoleniach z komunikacji interpersonalnej. Dodatkowo serie ćwiczeń pomogą przybliżyć rzeczywiste sytuacje jakie możemy napotkać każdego dnia współpracując z ludźmi. Prawidłowego zachowania w rozmowie możemy się nauczyć (a nawet powinniśmy), aby budować jak najlepsze relacje w firmie, rozwiązywać problemy oraz wspierać pracowników w ich codziennych obowiązkach.